PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH DALAM MENGIDENTIFIKASI UNSUR-UNSUR INTRINSIK CERPEN

Authors

  • Teguh Iman Perdana STKIP YASIKA

Keywords:

model pembelajaran make a match, unsur-unsur intrinsik cerpen, pembelajaran

Abstract

ABSTRACT

The lack of suitable learning model used in the learning process is one of several problems that are often encountered in learning activities. As a result, learning activities also experience obstacles that have an impact on the lack of achievement of learning objectives. One of several learning models that can improve student activities and abilities is the make a match model. This study aims to determine the effect of make a match learning model in learning to identify the intrinsic elements of short stories. The research method used in this study is to use experimental research methods. The sampling technique used was purposive sampling technique. The population in this study were all students of class XI of SMK Negeri 1 Kedawung. The results showed that student learning achievement in the experimental class was better than the control class obtained an average value of 82.41 for the experimental class and 78.84 for the control class. In terms of student activity there were also significant differences in the experimental class where there were active students as much as 100% while in the control class there were only 15.62% active students. Based on the results of these studies it can be concluded that the application of the make a match learning model in identifying the intrinsic elements of effective short stories.

 

Keywords: make a match learning model, short story intrinsic elements, learning

ABSTRAK

Kurang cocoknya model pembelajaran yang digunakan dalam proses pembelajaran merupakan satu dari beberapa masalah yang sering ditemui dalam kegiatan pembelajaran. Imbasnya, kegiatan pembelajaran pun mengalami hambatan yang berdampak pada minimnya ketercapaian tujuan pembelajaran. Satu dari beberapa model pembelajaran yang dapat meningkatkan aktivitas dan kemampuan siswa adalah model make a match. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran make a match  dalam pembelajaran mengidentifikasi unsur-unsur intrinsik cerpen. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan metode penelitian eksperimen. Teknik sampling yang digunakan adalah menggunakan teknik purposive sampling.  Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI SMK Negeri 1 Kedawung. Hasil penelitian menunjukkan bahwa prestasi belajar siswa pada kelas eksperimen lebih baik daripada kelas kontrol memperoleh  nilai rata-rata 82,41 untuk kelas eksperimen dan 78,84  untuk kelas kontrol.Dari segi keaktifan siswa juga terlihat perbedaan yang signifikan yaitu pada kelas eksperimen terdapat siswa aktif sebanyak 100%  sedangkan pada kelas kontrol hanya terdapat siswa aktif sebanyak 15,62 %. Berdasarkan hasil penelitian tersebut maka dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran make a  match dalam mengidentifikasi unsur-unsur intrinsik cerpen efektif.  

 

Kata Kunci: model pembelajaran make a match, unsur-unsur intrinsik cerpen, pembelajaran

Downloads

Published

2019-01-30